Anatomy of a Computer; Computer Architecture
Diomidis Spinellis
Department of Management Science and Technology
Athens University of Economics and Business
Athens, Greece
dds@aueb.gr
Πρόδρομοι της πληροφορικής
- ´Ανθρωπος: ο πρώτος υπολογιστής
- Το δεκαδικό (decimal) σύστημα και οι τέσσερεις πράξεις
- Ο αλγόριθμος του Ευκλείδη για το ΜΚΔ
- Μηχανικά βοηθήματα
- Πέτρες
- ´Αβακας
- Ο αστρολάβος των Αντικηθύρων - διαφορικά γρανάζια
- Αριθμομηχανές
- Wilhelm Schickard (1592-1635)
Συνεργάστηκε με τον Kepler, μηχανή που άθροιζε και πολλαπλασίαζε (σε
πολλαπλά βήματα) αριθμούς
έξι ψηφίων.
- Blaise Pascal (1632-1662)
Κατασκεύασε πάνω από 30 αθροιστικές μηχανές, η αφαίρεση γίνονταν
με τη μέθοδο του συμπληρώματος.
- Gottfried Leibniz (1646-1716)
Προσπάθεια για πολλαπλασιασμό
- Αποθηκευμένα προγράμματα
- Λατέρνες και μηχανικά πιάνα
- Ελεγχόμενοι αργαλιοί (Jacquard 1805)
- Η διαφορική μηχανή του Charles Babbage (1792-1871)
- Η αναλυτική μηχανή του Charles Babbage
- Διάτρητες κάρτες (punched cards)
(Hollerith 1886)
Ο αλγόριθμος ΜΚΔ του Ευκλείδη
Θέλουμε να βρούμε το μέγιστο κοινό διαιρέτη των Α και Β, Α > Β
(Π.χ. ΜΚΔ των 18 και 24 είναι το 6, ΜΚΔ των 378 και 216 είναι το 54)
- Διαιρούμε ακέραια το Α με το Β και έχουμε ένα υπόλοιπο Υ
- Αν το Υ είναι 0 τότε ο Β είναι ο ΜΚΔ
- Αν το Υ δεν είναι 0 τότε υπολογίζουμε ως ΜΚΔ τον ΜΚΔ του Β και Υ

Ο αστρολάβος των Αντικηθύρων

Μηχανικός υπολογιστής του William von Schickard

Η διαφορική μηχανή του Charles Babbage

Η αναλυτική μηχανή του Charles Babbage

Διάτρητη κάρτα (1950)
Η βάση της διαφορικής μηχανής
Υπολογισμοί με πολυώνυμα
- Πολλές συναρτήσεις εκφράζονται ως πολυώνυμα
- cos(x) = 1 - x2/2! + x4/4! - x6/6! + ... + (-1)r*x(2*r)/(2*r)!
- ln(1 + x) = x - x2/2 + x3/3 - x4/4 + ... + (-1)(r+1)*xr/r
- Πολυώνυμα βαθμού ν έχουν σταθερές διαφορές τάξεως ν
f(x) = x2
1
3
4 2
5
9 2
7
16 2
9
25 2
11
36
f(x) = 3x2 + 2x + 5
10
11
21 6
17
38 6
23
61 6
29
90
Το παράδειγμα με τα ρολόγια
Clock A Clock B Clock C
1 3 2
+3 +2
4 5 2
+5 +2
9 7 2
+7 +2
16 9 2
Ακαδημαϊκές προσπάθειες Η/Υ
- Colossus Mark I (1943)
Σχεδιασμένο για την εκτέλεση λογικών πράξεων
- Harvard Mark I 1944 (relay computer)
- ENIAC (1946-1955) Mauchly και Eckert - Moore School of
Electrical Engineering, University of Pensylvania
- EDVAC (1946, Cambridge) και EDSAC (1949, Moore School) Αποθηκευμένο πρόγραμμα
- Πανεπιστήμιο του Machester (1949)
- Whirlwind (1950)
Έργο για λογαριασμό του αμερικανικού ναυτικού.
Οθόνη CRT, 20000 εντολές / δευτερόλεπτο.

ENIAC (1946-1955)

Colossus Mark I (1943)

Ο πίνακας οργάνων του υπολογιστή Whirlwind (1947)
Πρώτοι εμπορικοί Η/Υ
- IBM
- Σειρά 600 (1935) - "multiplying punch" - προγραμματισμός με πλακέτες
- SSEC (ηλεκτρομηχανικό: 13000 λυχνίες, 23000 ρελέ) (1948)
- Σειρά 700 (1952) (ενοικίαση προς $1500/ μήνα) - FORTRAN
- UNIVAC (Eckert/Mauchly 1950)
- Raytheon και Honeywell
- RCA
- Burroughs

Ένα από τα 4000 αρθρώματα του IBM 704
Θεωρητικό υπόβαθρο
- Kurt Goedel. On Formally Undecidable Propositions in Principia
Mathematica and Related Systems (1931).
- Alan M. Turing. On Computable Numbers with an Application to the
Entscheidungsproblem (1936)
- Norbert Wiener. Cybernetics: The study of control and
communication in the animal and the machine (1947)
- C. E. Shannon. The Mathematical Theory of Communication (1948)
Τεχνολογική εξέλιξη

Από αριστερά:
- λυχνία,
- τρανζίστορ,
- μνήμες EPROM TTL, επεξεργαστές (1980),
- επεξεργαστής και άρθρωμα μνήμης RAM 1995

Μνήμη φερριτικού πυρήνα

Λογικό κύκλωμα με λυχνία (IBM Pluggable Units - 1950)

Λογικό κύκλωμα με τρανζίστορ (1960)
Τεχνολογία ημιαγωγών
- Το πυρίτιο (silicon) (Si)
- Si n (περίσσεια e) με προσθήκη P, As, Sb
- Si p (έλλειμμα e) με προσθήκη B, Al, Ga
- SiO2 (κακός αγωγός)
- Τεχνολογία N-MOS
- Βασικά στοιχεία κατασκευής ολoκληρωμένων κυκλωμάτων
- Ανάπτυξη κρυστάλων Si
- Κοπή δίσκων
- Κατασκευή με φωτολιθογραφία
- Διάχυση p
- Οξείδωση SiO2
- Επίστρωση πολυπυριτίου
- Φωτολιθογραφία και απόξεση για εμφάνιση του Si p
- Διάχυση n
- Απόθεση SiO2 για μόνωση
- Φωτολιθογραφία και απόξεση
- Απόθεση Al για δημιουργία συνδέσεων
- Φωτολιθογραφία και απόξεση Al
- Κοπή και συσκευασία

Τεχνολογία CMOS 7S και έξι επιστρώματα χαλκού

Ο επεξεργαστής 750 της αρχιτεκτονικής IBM Power PC
υλοποιημένος με την τεχνολογία χαλκού CMOS 7S

Πυρίτιο σε γερμάνιο (τομή)

Κύκλωμα κατασκευασμένο με την τεχνολογία
πυριτίου σε μονωτικό υλικό (silicon on insulator (SOI))
σε ηλεκτρονικό μικροσκόπιο
Οι εικόνες προέρχονται από τον τόπο
IBM Microelectronics Gallery (http://www.chips.ibm.com/gallery/index.html).
Δομικά στοιχεία
- Λογικές πύλες
- Αθροιστές
- Αριθμητική και λογική μονάδα
- Δισταθή κυκλώματα
- Τεχνολογίες μνήμης
- Μικροεπεξεργαστές
Λογικές πύλες
- Πύλη άρνησης (NOT) Y = !A
- Πύλη σύζευξης (AND) Y = A && B
- Πύλη διάζευξης (OR) Y = A || B
- Πύλη αποκλειστικής διάζευξης (XOR) Y = A ^ B
Μερικές φορές θα συναντήσετε και παλαιότερα σύμβολα για τις ίδιες πύλες
όπως αυτά που απεικονίζονται στο διάγραμμα που ακολουθεί:

Αθροιστές
Με βάση τις πύλες μπορούν να κατασκευστούν κυκλώματα που κάνουν
υπολογισμούς.
- Απλός αθροιστής (adder)

- Αθροιστής με κρατούμενο ή πλήρης αθροιστής (full adder)

C0 | A | B | Σ | C1 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 1 | 1 | 0 |
0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
0 | 1 | 1 | 0 | 1 |
1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
1 | 0 | 1 | 0 | 1 |
1 | 1 | 0 | 0 | 1 |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
- Σύνδεση αθροιστών

Σ = Α + Β
(Στην πράξη το κρατούμενο υπολογίζεται παράλληλα με το αποτέλεσμα).
Αριθμητική και λογική μονάδα
Η αριθμητική και λογική μονάδα (arithmetic and logical unit (ALU))
εκτελεί αριθμητικές και λογικές πράξεις ανάμεσα σε δύο τελεστέους.
- Τελεστές
- Πράξη π.χ. 74ALS381:
- A - B
- B - A
- A + B
- A ^ B
- A | B
- A & B

Πράξεις που εκτελεί η ALU 74AS181

Υλοποίηση της ALU 74AS181
Δομή ενός υπολογιστή

Κεντρική μονάδα επεξεργασίας

O κύκλος εντολών
- Ανάκληση εντολής (Instruction fetch)
- Αποκωδικοποίηση εντολής (Instruction decode)
- Εκτέλεση εντολής (Instruction execution)
- Πρόσβαση μνήμης (Memory access)
- Εγγραφή
Κύρια μνήμη

Περιφερειακή μνήμη
- Μαγνητικοί δίσκοι
- Δισκέτες
- CD-ROM
- DVD
- Μαγνητο-οπτικοί δίσκοι
- Μαγνητικές ταινίες
- Μονάδες αυτοματοποιημένης εναλλαγής μέσων

Μονάδα σκληρού δίσκου

Μονάδα ταινίας
Συσκευές εισόδου

Συσκευές εξόδου

Σχεδιογράφος
Συσκευές επικοινωνίας
- Διαμορφωτής / αποδιαμορφωτής (MODEM)
- Σύνδεση με ISDN
- Ευρυζωνική σύνδεση (xDSL)
- Σύνδεση με δίκτυο Ethernet
- Σύνδεση με δίκτυο οπτικής ίνας
- Ασύρματη σύνδεση

MODEM

Τερματισμός οπτικών ινών
Η επιστήμη της πληροφορικής
- Υλικό
- Λογικά κυκλώματα και μνήμες
- Επικοινωνίες και μονάδες εισόδου / εξόδου
- Ολοκληρωμένα κυκλώματα
- Οργάνωση συστημάτων
- Αρχιτεκτονικές επεξεργαστών
- Δίκτυα
- Απόδοση
- Λογισμικό
- Προγραμματισμός
- Τεχνολογία λογισμικού
- Λειτουργικά συστήματα
- Δεδομένα
- Δομές δεδομένων
- Θεωρία κωδικοποίησης και πληροφορίας
- Αρχεία
- Θεωρία υπολογιστών
- Υπολογισμοί από αφηρημένες μηχανές
- Ανάλυση αλγορίθμων
- Λογική και ερμηνεία προγραμμάτων
- Μαθηματική λογική και φορμαλιστικές γλώσσες
- Μαθηματικά της πληροφορικής
- Αριθμητική ανάλυση
- Διακριτά μαθηματικά
- Πιθανότητες και στατιστική
- Μαθηματικό λογισμικό
- Πληροφοριακά συστήματα
- Αρχές και μοντέλα
- Διαχείριση βάσεων δεδομένων
- Αποθήκευση και ανάκτηση πληροφοριών
- Εφαρμογές
- Επικοινωνία με τον άνθρωπο
- Μεθοδολογίες πληροφορικής
- Αλγεβρική επεξεργασία
- Τεχνητή νοημοσύνη
- Γραφικά
- Επεξεργασία εικόνας
- Επεξεργασία σημάτων
- Προσομοίωση και μοντελοποίηση
- Επεξεργασία κειμένου
- Εφαρμογές
- Γραφείου
- Φυσικών επιστημών και μηχανικού
- Βιολογικών και ιατρικών επιστημών
- Κοινωνικών και ψυχολογικών επιστημών
- Τέχνης και ανθρωπιστικών επιστημών
- Σχεδιασμός με υπολογιστή
- Πληροφορική και κοινωνία
- Η βιομηχανία υπολογιστών
- Ιστορία της πληροφορικής
- Πληροφορική και εκπαίδευση
- Πληροφορική και κοινωνία
- Νομικές διαστάσεις
- Το επάγγελμα του επιστήμονα πληροφορικής
(Βασισμένο στο σύστημα ταξινόμησης ACM Computing Reviews.)
Βιβλιογραφία
- J. Glenn Brookshear.
Computer Science, pages 1–15, 28–33, 73–108.
Addison-Wesley, 8th edition, 2004.
- IEEE Computer, July 1985.
- Aaron Finerman.
The CR classification system.
ACM Computing Reviews, pages 4–19, January 1992.
- John L. Hennessy
and David A. Patterson.
Computer Architecture: A Quantitative Approach.
Morgan Kaufmann Publishers, 1990.
- Roger Hunt and John
Shelley.
Computers and Common Sense.
Prentice Hall, fourth edition, 1988.
- IEEE annals of the history of
computing.
Published by the Institute of Electrical and Electronics Engineers Computer
Society.
- J.A.N. Lee.
Computer pioneers.
IEEE Computer Society Press, 1995.
- Brian Randell.
The Origins of Digital Computers.
Springer Verlag, Berlin, 1973.
- Eric Raymond.
The
New Hacker's Dictionary.
MIT Press, 1991.
- Saul Rosen.
Electronic computers: A historical survey.
ACM Computing Surveys, 1(1):7–36, March 1969.
- Richard L. Sites.
Alpha AXP architecture.
Communications of the ACM, 36(2):33–44, February 1993.
- Joseph Weizenbaum.
Computer Power and Human Reason.
Pelican books, 1984.
- Michael A. Williams.
A
History of Computing Technology.
IEEE Computer Society Press, 1997.
Γενικές πηγές στο διαδίκτυο
Πηγές στο διαδίκτυο